Tuesday, April 14, 2009

AYAM BLACK PEPPER & AGAR2 LAICI

atas permintaan cik amy, aku taruk lah resepi sempoi aku nih :-
ayam,goreng dulu (tak yah garing2 sgt)
bawang besar, sos black pepper, sos weicester lea & perrins, lada hitam, kalo nak kuah banyak aku taruk air lebih pastu nak kasi pekat taruk satu sudu tepung jagung (ari tu aku pakai tepung gandum je sebab tpg jagung dah abis)

yg ni lak masak agar2 dgn gula, pastu curah laici yg dah diblend (blend laici dgn air sirap). dah sebati kacau telor 2 bijik curah dlm agar2 tuh. keras kan then ngapppp....heeee....

Hari ni tak de apa nak citer lah. saje je lah aku taruk gambar food yg aku masak baru2 nih. ayam black pepper tu menjadi kegemaran kami sekeluarga. selalu laki aku komplen ckp aku masak black pepper tak pedas so kali nih aku taruk lada hitam bergantang. hahhh...hambik kooo...mencungap2 sekor2 makan ituew ayam....rasa kan...heeee....nasib baik elok je perut memasing tak de pulak nak gi jumpa mr. jamzzbanzzz...kehkehkeh....
yg agar2 laici tu lak, aku blend buah laici tu. kenapa aku buat cam tu sebab kalo aku taruk sebijik2 jawab nya hanya buah laici tu di cungkil dek budak2 nih. berlobang2 lah aku punya agar2 di kerja kan. ni aku blend kasi halus tau lak makan dgn penuh kesopanan....:) akceli agar2 tu kan aku nak kasik lagi dramatik aku baling 2 bijik telur yg telah di pukul dahulu. cantik pulak aku tgk ada bentuk urat2 telor tu bila agar2 dah keras. kalo taruk sikit kaler merah ke kuning ke mesti lagi cun kan. kat rumah sumer kaler dah abis lah, tu yg tak berkaler...nampak pucat lah sikit. apa pun rasa tu yg penting. janji sedap....:)

3 comments:

Amy said...

Kak Lia,
aku tergoda jgk la dgn agar2 laici mu ituh. Tringin nk mkn jgk, uwaaaa. Nak kene tgk kt bwh ade stok laici lg ke tdk nih. Kalau xde aku blend je nenas hahaha. Bijak tak?? Pssst bila ku tgk ayam pepper mu ituh trus terliur!! I like blackpepper. Nak2 kalau masak camtu. Uhhh aku kene carik ayam arini. Buat stok kot2 nk try resepi akak nih.

kaklia said...

amy, mmg bijak paler hotak ko amy...hahaha...ko belasah je buah apa yg ada kat dapur ko tuh..nenas pun sodap u. akak kalo buat puding nenas, campur sikit tepung kastad. sodap nyahhh. tang nenas kan separuh ko blend separuh lagik ko biar potong bulat or dadu pastu ko tabur dia kat bawah acuan pastu baru taruk agar2 yg dah masak tuh. nanti dah keras ko terbalik kan puding ko nampak lah corak nenas tak blend tadi. alaa...ko mesti lagi terer masak black pepper kan, akak masak campur sikit dgn instant black pepper sauce. daging pun sodap nyahh...aku je yg tak leh makan daging banyak2 sebab darah tinggi...huhuhu...

ZUE'z said...

wahhh sedappp arrr dging balak paper tuh... errrr.. rajin masak la ni ekk...