Friday, August 8, 2008

PUDING CARAMEL



Korang suka tak puding caramel? Apa? Tak suka ek...tak pe lah....tak suka sudah...tapi korang tgk je lah gambar puding yg aku buat baru2 nih....ni aku bagi resepi sekali kot2 korang teringin nak buat ke....

PUDING CARAMEL

(A)
1 tin susu cair
5 biji telor
1 cwn gula pasir
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu besar tepung custard

(B)
1 cwn gula pasir
1 cwn air

Bhgn B ni untuk buat air gula. Mula2 masukkan gula ke dlm periuk, masak sehingga gula menjadi cair dah bertukar ke kaler perang. Kemudian masuk kan air kacau sehingga tiada ketulan gula. (peringatan, semasa masuk kan air berhati2 sikit sebab gula tadi akan mengeluarkan percikan, seelok-eloknya angkat periuk ke dlm sink dan tuang air. dan letak kan periuk kembali ke atas dapur)

Untuk bhgn A, campur kan susu cair dan gula, pukul sehingga sebati. kemudian masukkan telor dan esen. pukul lagi. kemudian ayak tepung custard kedlm adunan ini, kacau sehingga rata. tak payah lah nak pukul beriya2 mcm pukul kek tuh, pukul ala kadar je. Tuang kan air gula tadi ke dlm acuan, kemudian tuang kan pula adunan susu cair tadi. kukus lah selama 1 jam.

5 comments:

Zue said...

haaaaa.. ni yg mak nak hempok meja kedai mamak nih..hehehe... akakkkk... saya suka bangat arr caremal tuh... da lama x wattt.. eemmmm... nampak menggiurkann arr puding akak tuh... kalau kuar dr esbox lagik codappp... kak oii... nanti kamek nak bikin jugak arrr.... bolehh x? wa copy resepi nyahhh ekk..huhuhuhuhu

kaklia said...

belum sempat ko hempok, mamak tuh hempok paler ko dulu nyahh...ko pun suke puding tu ek..sedap nyahh...lu copy lah...nti lu dah bikin lu jgn lupa petik gambor ye..mak nak tgk hasil kerja tgn lu...heeee....

HuluBalang said...

Adoii, berselera HB menatap puding caramel hasil tangan kak Lia ..ermmm, ada lagi tak?
Kalau sesejuk pun sedap gak kan NTY?

*NTY-jgn copy saja :)

Zue said...

bestkan balang... cek suka mkn yg kuar dr esboxx..rasa sojukkk anak tokak den..hahahaha..
insyallahhh... cek nak try gak... tungguuuzzzzz....

kaklia said...

nti raya tahun 2020 akak buat untuk balang ek...jgn lupa dtg rumah akak tau...kehkehkeh...mmg lah kena hidang puding nih sejuk2 baru best..kalo hidang tak sejuk pun best gakkk...sumer best lah..:)

tak sabar den nak nengok hasil keje tangan nty....:)