Thursday, November 13, 2008

GORENG PISANG ABU

Korang suka tak pisang abu? pisang abu nih kan kalo buat goreng sedap tau. aku suka pisang nih dari pisang nangka ke pisang awak ke.....pisang nih kalo cukup masak pastu goreng manis rasa nya. nak pulak kalo yg dah masak betul tuh, bila goreng dia lembik2 sikit....sedap nyerrrr....slurppp....terlior lak aku nih. ni pisang kat gambar nih hasil tanaman mak aku di belakang rumah dia. dapat lah kitorang adik beradik bawak balik sorang sikit dan tak lupa juga mak aku bahagi2kan pada jiran terdekat dan juga abg indon yg tlg jaga kan kebun pisang mak aku tuh. cehhh...mcm lah banyak sgt pokok pisang tuh nak panggil kebun ek...tak de lah...adalah 2,3 pokok tapi abg indon ni lah yg rajin bersih2 kan kawasan rumah mak aku tuh. mak aku upah lah kat dia, dah anak2 mak aku sumer nya sibuk kan...hari minggu dtg rumah mak nak lepak2 pastu makan2...itu je lah keje kami....:)

so dah masak lah pisang abu nih, aku pun buat lah goreng pisang. dah tak de apa nak buat entry kan, aku citer je lah hal goreng pisang. petang2 cam nih kalo dpt goreng pisang pun sodap kan......:)


tgk nih....cantik kaler nya....

Ni setelah di salut tepung

Ini ada lah campuran tepung gandung dan tepung jagung. yg sebenarnya aku kehabisan tepong beras. so aku belasah je buat adunan nih, korang cuba lah buat. rangup betul goreng pisang i nyahh....korang campur 2 sudu besar tpg gandum dgn 3 sudu besar tepung jagung, sedikit garam, campur dgn air dan kacau kasi rata semua.....cuba lah...


sedang mengelegak di goreng

taraaaaa......krak kruk bunyi tepung goreng tuh.....huhuhukkkk....pedih nya peyot....




6 comments:

Wangi74 said...

Ls..sedaplah..i suka pisang lembik nyah..maksud i pisang yang dah masak betul2 tu manis sikit:)

Cik_Iza said...

pisang abu nie masam skit kan kak..umah opah ade la pokok pisang abu nie..

kaklia said...

manis....sama lah kita...suka pisang lembik ek....heeee..:)

iza....tak masam lah pisang nih...manis rasa nya...

HuluBalang said...

Pisang goreng satu tandan...hehehe.

*Kalau mai hujung minggu lepas itu pandang sekilas jek kat kebun tue pun tak guna...hehee, tolong makan retilah.

ngobrolz said...

longgg nak pisang goreng looong...pehtu tarok aiskrim tawww

Anonymous said...

errr..tompang tanyerr...
goreng pisang balang ader tak?
akakakakaaka