Friday, November 21, 2008

TIPS CILI KISAR TAHAN LAMA

Korang selalu tak kisar cili kering ke, cili merah ke atau pun cili api? ni lah keje aku sebagai ibu mithali (ni ayat perasan nak mampos....hehehe....) yg hari2 masak untuk keluarga tercinta, aku mmg salu lah mengisar cili2 nih, kadang2 kisar banyak2 simpan dlm fridge. Tapi salu nya bila 2,3 hari simpan dlm fridge, cili kisar nih dah keluar kulat dan berbau. so baru2 nih aku cuba lah masak dahulu cili kisar ni sebelum di simpan didlm fridge. teramat lah gembira nya aku bila aku test simpan dlm fridge selama beberapa hari, elok je cili tuh tak berkulat dan berbau. so pada yg belum tau, elok lah korang selepas blend cili, korang masuk dlm periuk dan masak lah sehingga air nya agak2 kering. lagi satu yg bagus nya, bila cili tu dah di masak, bila korang nak buat sambal ke kan, tumis cili tu sekejab jek sbb cili tu mmg dah masak kan. selamat mencuba.


ni lak setelah di masak, aku masuk dlm bekas plastik kemudian simpan dlm fridge.....psstt....abai kan bijik2 cili yg tak hancur tuh.....blender mak dah tak tajam nyah, almaklum lah dah lebih dari 10 tahun umur nya......:)

6 comments:

HuluBalang said...

Terima Kasih diatas petua yg diberikan biar pun sudah hampir 10 tahun mengisar cili kering tetapi akhirnya berjaya menemui formula ini...Hehe.Tahniah :)

*Kalau itu blade sudah tumpul, kasi ganti sama blade potong rumput.

Zue said...

oooo... patut la.. cili saya dlm esbox tuh mcm masam jer kalau simpan lelema... okeh..pas nih..saya goreng luh..kasi buang air kelebihan itieww..hehehe.. thanx 4 ur tipzz...
amboiii balanggg... blend apa la agak nyer tuh.. pakai blade potong rumput...ahakzzz...

kaklia said...

sama2 kasih bang balanggg...ahaksss...:) boleh ek pakai blade ptg rumput? mesti bagus kan, nak blend tulang lembu pun boleh kan....heeee...

zue....ko jgn suka suki nak goreng itu cili. ko boleh aja menggunakan kuali untuk memasak itu cili tapi tanpa minyak lah ye...ada paham...masak hingga air kering....:)

Yan's Port said...

yg aku penah baca letak minyak skit time nk blend/kisar tu utk bwang ke cili erk?? mak lupa la nyah... huhu

kaklia said...

yan, aku penah gak cuba taruk minyak masa nak kisar cili tapi hasil nya tetap sama....berkulat nyah. dan aku penah gak cuba rebus cili kering tu sebelum di blend, pun sama gak....busuk gak...:)

rosealley said...

oh, camtu rupanya, selalu ada masalah xtahan lama tu, mekasih sesangat, heee-ros