Monday, July 28, 2008

TEMPOYAK

Ni pulak lebihan durian yg tak berapa elok untuk dimakan mentah, aku peram buat tempoyak...org kola kangsor kate tempoyokkk...heeee....sedap nih...aku suka masak gulai tempoyak ikan patin....tak pun buat sambal culik tempoyak yg di campur dgn cili padi tumbuk.....perghhh....lelehhhh....



bijik campur sekali sebab aku malas nak asingkan.....minggu depan dah boleh makan lah kottt....blingbling.....









7 comments:

Zue said...

Waaarrrggghhhhh.... Tempoyak bessttt arrr.. my peberet.... Kalau ikan patin wat masak tempoyak mau wa mintak nasik tambahh tuh..hmmm.. wat pedas2 skettt... adoiiii.. menggeletar anak tekak makk nyaahhh..hehehe

kaklia said...

wakakakaka.....anak tekak ko pun leh menggeletar ek...ala2 vibrate gitu ek....kehkehkeh...aku pun suka zura, tp aku nyer masak tempoyak bukan mcm org perak ke pahang masak tu tau...kan dorang nyer cair kaler merah2 kan, pastu taruk daun kesom. aku punya masak ikut sytle minang sepakat....kaler kuning pekat taruk cili padi selori....hhehehehe....

HuluBalang said...

Hehe, HB suka tempoyak sesaja.
NTY memanjang menggeletar anak tekak,tak kira waktu...hehe.
Kak Lia- tak kira la tempoyak versi Paris ke Penang ke, yang penting namanya tetap tempoyak :)

Zue said...

Kak oii.. nenek saya kat Pahang pun wat kaler kuningg arr.. pekat..kuah pekat..tarok cili api kasik pedas..terangkat bontot wa sakap luh..hahahaha.. peh tu..taruk timun kg tuh..yg kaler kulit kekuningan tuh...perrgghhhhhh...

kaklia said...

ooo ye ke...nenek ko pun wat style tu ek....montot ko terangkat nonggek lah ek...wakakaka...

HuluBalang said...

Kak Lia baru taw ke bentuk fizikal NTY yang serba menonggek itu...Haha

kaklia said...

nty tonggek taruk kushen kat montot lah balang....bukan ori tuh...hehehe